|
|
|
Nyheds
sektion:
Rødvin
kan stoppe kræft |
|
 |
Det har været
sagt i mange år, at et glas vin - og helst rødvin - hver dag er godt
for helbredet. Mange ældre mennesker har da også haft det daglige glas
med i deres opskrift på "at blive gammel og stadig have et godt
helbred". I det hele taget har forskere ment, at små mængder af
alkohol er gavnlig når man kommer op i årene, dvs. én genstand om
dagen, dog har en fransk undersøgelse vist at kvinder reducerer
risikoen for knogleskørhed hvis de drikker en til to genstande om
dagen.
Især rødvin skal være gavnlig, da denne vin indeholder stoffet
reservatrol. En undersøgelse i 2003 på Harvard Medical School i
Boston, USA viste at netop dette stof var stærkt livsforlængende på
gærceller. Stoffet nedsætter nemlig cellernes stofskifte og øger derved
cellernes evne til at beskytte sig mod skader.
Nu viser en ny undersøgelse foretaget af lektor Ole Vang ved Roskilde
Universitet, at reservatrol også modvirker kræftcellers udvikling.
Man bør vælge en rødvin med et højt indhold af reservatrol og det vil
sige en vin fremstillet druesorterne Pinot Noir eller Sct. Laurant, fx.
en flaske bourgogne. Man bør dog tømme flasken med det samme, men
naturligvis ikke alene - del den sammen med familien eller nogle venner
- da stoffet ikke tåler luftens ilt og derfor er nedbrudt allerede
dagen efter.
Da der imidlertid fra anden side advares mod alkohol som en mulig årsag
til forøget kræftrisiko, så har forskerne heldigvis også fundet ud
af at stoffet reservatrol findes i en række bær som blåbær, brombær og tranebær samt i
jordnødder - sidstnævnte indeholder også de sunde enkeltumættede N-9 fedtsyrer.
Links:
HeleNettet søge-resulter for "Rødvin reservatrol kræft".
Tysk rødvin imod kræft
Vin & Livsstil
Kilder:
DR Nyheder On-line 19-01-2007
Illustreret Videnskab nr. 5/2006
Foto:
Corell Photo Library
19-01-2007
(pm)
Opdateret med links 28-01-2007
ANDRE
NYHEDS INDLÆG:
Se også:
De seneste nyheder i
overskrifter
Nyhedsarkiv
Nyheder om Dyr / DyrPaaNettet.dk
07-12-2011 |
|