|
|
|
Nyheds
sektion:
Til kamp mod urimelige salgsforbud |
|

|
Mange reklamer indeholder udokumenterede påstande, men når det gælder kosttilskud
så falder Lægemiddelstyrelsens hammer prompte: Produktet skal væk fra butikshylderne og må ikke længere markedsføres.
"Der er tale om nidkærhed ud over alle grænser, når myndighederne beder butikkerne om straks at fjerne produkterne, alene fordi de én gang er markedsført forkert. Rigtig mange danskere bruger kosttilskud som en slags egenomsorg. Der må være en middelvej, hvor man giver producenten en advarsel eller en bøde." siger Folketingets Sundhedsudvalgs formand, Birthe Skaarup (DF).
En række danske butiks-kæder - bl.a. Matas, Coop, De Samvirkende Købmænd og Helsam - går nu sammen i forsøget på at få Folketingets Sundhedsudvalg til at
lempe Lægemiddelstyrelses krav. Matas' informationschef, Henrik E. Johansen, siger: "Producenterne skal naturligvis have en advarsel eller en bøde, hvis de markedsfører deres varer forkert, men det er en overreaktion, når myndighederne med det samme skrider til forbud. Der er jo tale om harmløse og efterspurgte varer. Derfor er vi glade for, at der i detailhandlen er bred opbakning til at gå forbrugernes ærinde i denne sag."
Lægemiddelstyrelsen fastholder imidlertid at forbud er nødvendige. Producenterne har nemlig vid adgang til at hævde, at et produkt virker slankende eller gør brugeren i godt humør, men producenten må ikke fortælle at et produkt kan helbrede en sygdom. Ifølge styrelsen kan forbrugeren huske et sådant udsagn og det er
myndighederne, der over for forbrugeren skal kunne garantere at det passer.
En ny stor dansk undersøgelse viser for øvrigt, at store doser af visse vitaminer øger dødeligheden i stedet for at gøre folk sundere. Undersøgelsen, der offentliggøres i det medicinske tidsskrift JAMA, er en fortsættelse af tidligere studier og den omfatter i alt 230.000 mennesker.
"Undersøgelsen dokumenterer samtidigt, at kosttilskud ikke har den effekt som reklamerne lover," fortæller forskningschef Christian Gluud til den svenske avis Dagens Nyheter og fortsætter: "Det ene er, at man ikke skal prøve et præparat, bare fordi nogen siger, at det er godt. Man skal kræve beviser. Det andet er, at samfundet bliver nødt til at stille strengere krav til, at også fødevaretilskuddenes effekter bliver efterprøvet videnskabeligt."
Dagens Nyheter har også talt med professor i epidemiologi ved Karolinska Instituttet, Alicia Wolk, som siger, at doserne i undersøgelsen i mange tilfælde er langt højere end den anbefalede daglige mængde. Derfor ser hun ingen grund til uro blandt de, der dagligt spiser vitaminpiller.
Kilde:
DR
on-line
Foto:
Klaus Randrup, alternativinfo
30-05-2007
(pm)
ANDRE
NYHEDS INDLÆG:
Se også:
De seneste nyheder i
overskrifter
Nyhedsarkiv
Nyheder om Dyr / DyrPaaNettet.dk
07-12-2011 |
|