Hvor kommer tarotkort fra og hvor gamle er de ? Man kan få et nogenlunde præcist svar på, hvornår (tarot)kort opstod, ved at kigge på gamle tekster - især dem, der ikke omtaler kort:
Den ældste omtale af kort er et dokument fra Bern fra sidst i det 14. århundrede, der fortæller, at i 1367 blev der indført forbud mod "kartenspil". Derefter gik det hurtigt med forbud i Firenze og Basel (1377), Regensburg (1378) og Brabrant i Belgien (1379). De skriftlige kilder passer fint med, at de ældste eksisterende tarotkort stammer fra Norditalien i 1400-tallet. Jeg forsøge at vise, hvordan 2 kort, Narren og Vognen, har udviklet sig gennem et halvt årtusinde. Mantegnas Tarocchi, 1400-tallet Mantegnas Tarocchi består af 5 serier med 10 billeder i hver. I nederste venstre hjørne af hvert "kort" er der et bogstav fra A til E, og i højre hjørne et tal fra 1 til 10. E-serien viser de 10 rangklasser i samfundet - lige fra tiggeren gennem tjener, ridder, konge og sluttende med paven. Tiggeren bliver afbildet med tiggerstav og to hunde, der bider ham i benet. A-serien viser 10 himmellegemer. Planeten Mars er her gengivet som en stridsvogn. Der er ingen heste foran vognen, og det er underligt, for Mars bliver ellers altid afbildet med sine 2 heste, Phobos og Deimos. Det spændende ved Mantegna er, at mange af motiverne går igen i tarotkort. Desværre ved man ikke præcis, hvor gamle Mantegnas Tarocchi er, så det er ikke til at sige, om Mantegnas Tarocchi er en forgænger til tarot eller omvendt.
De ældste kort, 1400-talletDe ældste eksisterende kort stammer fra fyrstefamilier i Norditalien i 1400-tallet, der fik kunstnere til at male rigt dekorerede kort. En af disse familier var Visconti fra Milano. Tiggeren med stav er i Viscontis kort blevet til en nar med kølle, og hans hovede prydes af 7 fjer. Stridsvognen er blevet udstyret med to heste, til gengæld er "vognføreren" en kvinde; Formodentlig et medlem af Visconti-familien. Antallet af kort varierer fra sæt til sæt. Nogle Visconti-kort inkluderer de kristne dyder Tro, Håb og Kærlighed, mens andre har både mandlige og kvindelige pager og riddere. Til gengæld indeholder ingen af Visconti-sættene de to kort Djævelen og Tårnet, og da kortene ikke er nummerede, kan man ikke svare på, om de 2 kort nogensinde har eksisteret.
Trykte tarotkort, 1500 - 1781Bogtrykkerkunsten blev udbredt, og tarotkort blev almindelige menneskers ejendom. I denne lange periode begynder tarot at få det format, vi kender i dag: 22 kort i store arkana og 14 kort af hver farve i lille arkana. Narren bliver til en vagabond, stadig forfulgt af en bidsk hund, der flår bukserne af ham. Vognen er fast udstyret med to heste, og de fleste kortsæt har fra nu af en mandlig vognstyrer. Alle motiverne er taget fra datidens forstillingsverden: Rangklasser i samfundet (Tiggeren, Jongløren, Kejserinden, Kejseren, Paven, Den Kvindelige Pave), kristne emner (Guds Tårn, Døden, Dommedag), menneskelige dyder (Mådehold, Retfærdighed og Styrke ) og græsk mytologi på mellemskoleniveau. Indtil nu indeholder kortene ikke elementer, der kunne antyde en 'fremmed' oprindelse. Dette skulle imidlertid snart ændre sig.......
Den okkulte periode, 1781 - 1909 Stedet var Paris, og tiden var kort efter revolutionen. Kongen var død, Gud var afskaffet, og hemmelige selskaber skød op overalt. Antoine Court de Gebelin skrev i 1781, at de 22 kort i store arkana i virkeligheden var Thoths bog. Thoth var den gamle ægyptiske gud for visdom, okkulte kunster og videnskab, og ifølge Gebelin indeholdt de 22 kort den samlede viden fra de ægyptiske præster - reddet fra de brændede templer for tusinder af år siden. På dette tidspunkt havde man ikke lært at læse hieroglyfferne, og ingen kendte det old-ægyptiske sprog, men det forhindrede ikke Gebelin i at fortælle, at 'T' er den bestemte artikel, 'A' betyder 'doktrin', og 'ROSH' svarer til Merkur, der svarer til Thoth. Tarot betyder altså Thoths Bog. Og nu hvor vi snakker om Ægypten: Var der ikke noget om, at israelitterne engang var "gæstearbejdere" hos farao ? Kunne man så ikke tænke sig, at jøderne havde taget tarotkortene med sig fra Ægypten ? Eliphas Lévi var den første (i 1856) til at forbinde de 22 kort i store arkana med de 22 bogstaver i det hebraiske alfabet, og de 4 kortfarver med de 4 hebraiske bogstaver i Guds navn. I Lévis tarotkort har hvert kort fået tildelt sit eget hebraiske bogstav, og Vognen (se billedet) bliver nu trukket af 2 sfinkser. Andre lærde opdagede, at hvis man læser ordet "tarot" fra højre mod venstre (på hebraisk manér), får man næsten "torah" - det jødiske navn for Gamle Testamente. Numerologerne var ikke længe om at opdage, at hvis der havde været 21 kort i store arkana i stedet for 22, ville det have været produktet af det perfekte tal, 3, og det mystiske tal, 7. Rosenkreuzere, tempelriddere og andre frimurere mente, at da de selv havde rødder i det gamle Ægypten, var de simpelthen nødt til at tage kortene til sig.
I 1910 udgav Waite og Colman Smith de kort, der er de mest brugte, mest kopierede og mest indflydelserige i dette århundrede. Sammen med kortene udgav Waite den bog, tarotlæggere elsker at hade: "The Pictorial Guide to the Tarot". Narren er nu iført kostelige klæder, han har fået en rose i hånden, vagabondens vadsæk er blevet til en broderet taske, og hunden, der har bidt ham i et halvt årtusinde, er blevet til en legesyg hvalp. Han er tilsyneladende på vej ud over klippekanten, men Waite skriver: "Kanten, der åbner sig imod dybet, har ingen rædsel. Det er, som om engle venter for at holde ham oppe, hvis det skulle ske, at han sprang ud fra højden [.........] Han er en prins af den anden verden på rejse gennem denne". Waite bruger mange sider af sin bog på at argumentere imod Gebelins teorier om at tarot kommer fra Ægypten, men alligevel bliver Vognen trukket af to sfinkser. Hvordan hænger det nu sammen ? Sagen er, at Waite var medlem af rosenkreuzerlogen "Order of the Golden Dawn", og frimurerne mente at stamme fra Ægypten. Waite skriver: "Han er erobring på alle niveauer - i sindet, i videnskab, i fremskridt, i visse initieringsprøvelser. Han har således besvaret sfinksen, og det er af denne grund, jeg har accepteret Eliphas Lévis variation. To sfinkser trækker således denne vogn". Ovenstående kunne let læses, som om det kun var sfinkserne, Waite havde "accepteret", men en sammenligning med Lévis billede viser, at Waite også har "accepteret" våbenskjold, skulderplader og baldakin.
I dette århundrede er der udgivet utroligt mange tarotkort. I enkelte tilfælde skyldes det et ønske om at ændre indholdet (f.eks. Daughters of the Moon Tarot, der erstatter alle symbolerne med kvindelige figurer), men i de fleste tilfælde skyldes det, at Rider-Waite simpelthen ikke er pæne kort. For det første er Colmans tegninger enkle og åbne. Man behøver ikke at hedde Jung eller Rorschach for at se, at netop dette giver en større selvindlevelse, men samtidig har det fået mange tegnere til at mene, at "det kunne de tegne bedre selv". For det andet har farverne hos Waite en speciel symbolsk betydning, som ikke har noget at gøre med, hvad man lærer på kunstakademiet. Mange malere har set på et kort som f.eks. Vognen, hvor hjulene har samme gule farve som himlen, og tænkt, at "det kunne de male bedre selv". Faktisk er der udgivet adskillige kortsæt, hvor Colman Smiths originale tegninger har fået ny farvelægning (Universal Waite, Golden Waite, Albano-Waite). Et eksempel på en moderne kunstner er Carl W. Röhrig: Narren har hverken stav eller hunde, og Vognen har hverken heste eller sfinkser. Kortene er utroligt flotte, men forbindelsen til rødderne er klippet over. Som tarotlægger kan man selvfølgelig være ligeglad med, om vognen bliver trukket af heste eller sfinkser, eller om "hestekræfterne" befinder sig under motorhjelmen, men det kræver, at man selv kender kortenes symbolske rødder. Det er en af grundene til, at jeg altid opfordrer begyndere til at starte med Rider-Waite. Majbritt Vogtmann, 1999 Relaterede
artikler: Home
> Artikler > Tarotkort - en kort historie |
|
|